Dell 3537 "mulenie"(czyżby problem z dyskiem)?
: 20 mar 2016, 18:20
Witam!
Od kilku tygodni próbuję uporać się ze strasznym "zamulaniem" mojego laptopa. Zauważyłem, że problem leżał po stronie użycia 100% dysku. Kierując się radami wujka googla wyłączyłem automatyczną defragmentację, indeksowanie plików, wstępne ładowanie do pamięci i na stałe ustawiłem wielkość pamięci wirtualnej.
Nie pomogło...
Przeglądając wpisy ludzi z podobnymi problemami znalazłem informację, aby sprawdzić dysk twardy. Zainstalowałem HD Tune i dostałem info o uszkodzonym jednym z bloków dysku. Ponieważ lapek jest jeszcze na gwarancji, uruchomiłem Support Assist, który wskazał błąd krytyczny dysku twardego i polecił kontakt z serwisem. Następnego dnia po telefonie do serwisu przyjechał technik i wymienił mój dysk (ten sam model ST500LTo12-1DG142) i wgrał system z klucza Dell (pendrive). Po wstępnej konfiguracji i ściągnięciu sterowników okazało się, że laptop niewiele rzadziej ma użycie dysku 100% a dodatkowo bardzo długo się uruchamia i po uśpieniu nie można go wybudzić (tylko długie przytrzymanie przycisku stand-by i ponowne uruchomienie). Skanowanie Support Assist nie pokazało żadnych błędów.
Ponieważ posiadałem obraz "starego" dysku przywróciłem go Acronicsem - niestety problemy pozostały niezmienne.
Za pomocą Double Drivera wykonałem kopię zapasową sterowników i ponownie na czysto zainstalowałem system z klucza. Problemy z długim uruchamianiem i wyłączaniem oraz użyciem 100% pozostały ale pozbyłem się problemu z usypianiem. Żeby nie być gołosłownym dziś pomierzyłem czasy:
uruchomienie:
- do 24 sek wisi logo Dell
- do 1min 2 sek ekran jest czarny
- w 2 min 10 sek uruchomiły się programy łącznie z antywirem (Bitdefender 2016 IS)
- w 4 min 15 sek użycie dysku zaczęło spadać ze 100% (procesem który najczęściej jest winowajcą użycia dysku jest "system")
wyłączanie:
- 20 sek ekran staje się czarny
- 2 min 25 sek gaśnie ostatnia kontrolka.
Diagnostyka ePSA oraz Support Assist nie wykazują żadnych błędów natomiast zdziwiły mnie testy wykonane przez HD Tune. Co prawda w zakładce Healt ani Error Scan nie ma błędów, ale w Benchmark wykres spada i utrzymuje się na bardzo niskich wartościach. Tak wykres wyglądał przy starym (uszkodzonym) dysku
a tak wygląda dla nowego dysku
Nie jestem informatykiem, stąd moje pytanie, czy problem leży po stronie dysku, czy np. sterowników?
Od kilku tygodni próbuję uporać się ze strasznym "zamulaniem" mojego laptopa. Zauważyłem, że problem leżał po stronie użycia 100% dysku. Kierując się radami wujka googla wyłączyłem automatyczną defragmentację, indeksowanie plików, wstępne ładowanie do pamięci i na stałe ustawiłem wielkość pamięci wirtualnej.
Nie pomogło...
Przeglądając wpisy ludzi z podobnymi problemami znalazłem informację, aby sprawdzić dysk twardy. Zainstalowałem HD Tune i dostałem info o uszkodzonym jednym z bloków dysku. Ponieważ lapek jest jeszcze na gwarancji, uruchomiłem Support Assist, który wskazał błąd krytyczny dysku twardego i polecił kontakt z serwisem. Następnego dnia po telefonie do serwisu przyjechał technik i wymienił mój dysk (ten sam model ST500LTo12-1DG142) i wgrał system z klucza Dell (pendrive). Po wstępnej konfiguracji i ściągnięciu sterowników okazało się, że laptop niewiele rzadziej ma użycie dysku 100% a dodatkowo bardzo długo się uruchamia i po uśpieniu nie można go wybudzić (tylko długie przytrzymanie przycisku stand-by i ponowne uruchomienie). Skanowanie Support Assist nie pokazało żadnych błędów.
Ponieważ posiadałem obraz "starego" dysku przywróciłem go Acronicsem - niestety problemy pozostały niezmienne.
Za pomocą Double Drivera wykonałem kopię zapasową sterowników i ponownie na czysto zainstalowałem system z klucza. Problemy z długim uruchamianiem i wyłączaniem oraz użyciem 100% pozostały ale pozbyłem się problemu z usypianiem. Żeby nie być gołosłownym dziś pomierzyłem czasy:
uruchomienie:
- do 24 sek wisi logo Dell
- do 1min 2 sek ekran jest czarny
- w 2 min 10 sek uruchomiły się programy łącznie z antywirem (Bitdefender 2016 IS)
- w 4 min 15 sek użycie dysku zaczęło spadać ze 100% (procesem który najczęściej jest winowajcą użycia dysku jest "system")
wyłączanie:
- 20 sek ekran staje się czarny
- 2 min 25 sek gaśnie ostatnia kontrolka.
Diagnostyka ePSA oraz Support Assist nie wykazują żadnych błędów natomiast zdziwiły mnie testy wykonane przez HD Tune. Co prawda w zakładce Healt ani Error Scan nie ma błędów, ale w Benchmark wykres spada i utrzymuje się na bardzo niskich wartościach. Tak wykres wyglądał przy starym (uszkodzonym) dysku
a tak wygląda dla nowego dysku
Nie jestem informatykiem, stąd moje pytanie, czy problem leży po stronie dysku, czy np. sterowników?